Hoe kan ik helpen?
ESDEE biedt begeleiding op maat. Via een intake-gesprek bekijken we de noden die er zijn en hoe de ondersteuning kan plaatsvinden. Dit kan op verschillende manieren. Van observaties en ondersteuning in de klas over coaching van teamleden of kernteams tot training en nascholing.
Ondersteuning die écht voelt als een steuntje in de rug.
Persoonlijke begeleiding
- Loop je vast met je klas?
- Lijken regels en afspraken niet meer te werken?
- Heb je nood aan een andere invalshoek?
- Heb je behoefte aan extra handen in de klas?
- Wil je a.d.h.v. coaching samen aan de slag om terug sterk in je schoenen te staan?
- ...
Via persoonlijke begeleiding (één op één of in kleine groep) gaan we samen curatief aan de slag om jouw invloed als leerkracht terug te voelen. Verbinding en relatie zijn hierbij de kernwoorden. Jij als leerkracht staat centraal.
Het doel van deze persoonlijke begeleiding is dat lesgeven opnieuw op de voorgrond komt en dat jij als leerkracht opnieuw stevig in je schoenen staat.
Verbindend schoolklimaat
Binnen een verbindend schoolklimaat zitten heel wat thema's die helpen jezelf en de school te laten groeien.
Enkele onderwerpen binnen het verbindend schoolklimaat zijn:
- Proactief cirkelen
- Herstelgericht werken
- Straffen en belonen
- Gouden, zilveren, bronzen weken
- Het 4-stappen model van verbindende communicatie
- De pedagogische dansvloer
- Communiceren zoals je jakhals en giraf
- De preventiepiramide
- ...
De eigen context en input (schoolvisie) als vertrekpunt.
Kies je voor "verbindend schoolklimaat" als allesomvattende training waarbij de bovenstaande onderwerpen aan bod komen? Of is er interesse voor 1 of meerdere thema's? Aan jullie de keuze.
Het doel van het verbindend schoolklimaat is een verbindende visie ontwikkelen waarbij de normen en waarden van de school voorop staan. Vanuit deze visie krijgt "samen school maken" een diepere betekenis en komt ruimte vrij voor de basis van het onderwijs: leerstof aanbieden.
Nieuwe autoriteit / Geweldloos verzet
Nieuwe autoriteit hangt nauw samen met het verbindend schoolklimaat en helpt je om de leerkracht te zijn die je wilt zijn wanneer grensoverschrijdend gedrag zich stelt.
Gezag is geen evidentie meer. Vanuit welke kracht staan we voor de klas? Vanuit controle of vanuit aanwezigheid, nabijheid en respectvolle grenzen?
Het doel is om vanuit de pijlers van nieuwe autoriteit leerkrachten en schoolteams te ondersteunen in het ontwikkelen van een krachtige invulling van hun gezagspositie.
Voor trainingen rond nieuwe autoriteit en geweldloos verzet werk ik samen met het vormingsnetwerk Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet Op School.
Meer info is te vinden op https://www.nagvopschool.be/